EestiEnglishRussian

Korduma kippuvad küsimused

Tihti pöördutakse Humana poole, et täpsemalt teada saada, kust tuleb kaup, kes kujundab hinnad ning kuidas ümbertöötlus toimub. Allpool vastused neile ja paljudele teistele  küsimustele.

1) Miks Humana riideid müüb, kui ta saab need tasuta?
Humana ei saa tasuta ühtegi eset. Kõik kaubad, mis tulevad teistest riikidest, ostetakse turuhinnaga. Ka sellel kaubal, mida me kogume Eestist, on oma maksumus. Konteinerite tühjendamiseks on palgatud inimesed, liisitud autod, kulub kütus, samuti on kulusid riiete sorteerimisel ja müügil. Seega tasuta riideid ei ole olemas.

2) Milliseid riideid Humana vastu võtab?
Riideid saab uuele ringile suunata läbi kogumiskonteinerite, mille asukohad leiab siit

Konteinerisse sobib panna puhtaid ja terveid rõivaesemeid, kodutekstiili, mänguasju. Elektroonika, mööbel ja muud majapidamistarbed ei sobi riidekonteineritesse. Palume mitte tuua katkiseid mänguasju, katkiseid ja väga määrdunud jalatseid, õli ja värviga määrdunud riideid, samuti mitte niiskeid esemeid, mis võivad hallitama minna.

3) Kuhu võivad kasutatud rõivaesemed ja majapidamistekstiilid välja jõuda?
Humana sorteerimiskeskuses sorteeritakse kõik esemed vastavalt kvaliteedile. Kandmiskõlblikke rõivaid on üle 80% – neist osa annetame partnerorganisatsioonidele mitmes Aafrika riigis, kus need omakorda hulgi või läbi teise ringi kaupluste maha müüakse, et saadud rahaga arenguprojekte rahastada; osa müüakse Humana kauplustes; osa eksporditakse Aasia ja Aafrika turgudele. Kandmiseks mittesobilikud asjad lähevad ümbertöötlusse. Väike protsent toodangust on prügi – katkised jalatsid ja mänguasjad, olmeprügi, mis riiete vahele sattunud on. Plastiku ja paberi kogume eraldi ning see läheb ümbertöötlusse Eestis.

4) Mille põhjal teeb sorteerija otsuse, kas kasutatud rõivaese läheb poodi müüki, ümbertöötlemisele või hoopis kusagile mujale?
Otsus tehakse kvaliteedi järgi, kui moodne on ese ning millisest materjalist see valmistatud on. Esimene küsimus riideesemele on „Kas see sobib esemena müügiks?“. Kui vastus on eitav, tulevad hierarhias järgmised kategooriad.

5) Millistesse kategooriatesse jaotatakse sorteeritav kaup?
Humanas on pidevalt tootmisel üle 160 sorteerimiskategooria. Nende täpseid spetsifikatsioone ei saa me kahjuks avaldada ja need ka muutuvad ajas.

6) Mida tehakse edasi juba sorteeritud kaubaga?
Sorteeritud kaup suunatakse lattu, kust see kas ladustatakse või esmalt pressitakse ja seejärel ladustatakse. Kaubakategooriad, mis lähevad Euroopast välja, pressitakse transpordimahu vähendamise eesmärgil. Laost edasi läheb kaup kas poodi, annetuseks või ekspordiks teistesse riikidesse.

7) Mida tehakse määrdunud ja katkiste esemetega ning kui palju on prügi?
Tugevalt määrdunud, hallitanud ja niisked esemed, samuti katkised jalatsid ja mänguasjad, olmeprügi oleme sunnitud panema prügisse, kuna need kahjustaks ülejäänud toodangut. Prügi tekib 3-5% tootmismahust ja selle anname üle prügifirmale.  Katkised riided lähevad erinevatesse ümbertöötluskategooriatesse. Kogunenud kile- ja paberkotid kogutakse eraldi ja antakse üle vastavatele keskkonnaorganisatsioonidele.

8) Milliseid materjale ja millises olukorras riideid saadetakse ümbertöötlusse?
Ümbertöötlusse saadetakse väga erinevaid materjale ja esemeid kootud asjadest sulepatjadeni. Kategooriad töötatakse välja koostöös tellijatega.

9) Millised rõivad on Humana poodides kõige enam nõutud?
Suurim läbimüük on loomulikult naisteriietel, sest neid on poodides enim müügil. Samuti on populaarsed lasteriided, sest neist kasvatakse kiirelt välja. Otsitakse ka töörõivaid, dressipükse jne. Meesterõivaste valik on tavapoodides väiksem, sest neid liigub teise ringi kaupade seas lihtsalt vähem. See-eest vintage kauplustes on meesteriiete osakaal naisterõivastega võrdne.

10) Mida tehakse riietega, mida ei ole Humana poes maha müüdud?
Mahamüümata esemed saadetakse tagasi sorteerimiskeskusesse ja sorteeritakse madalamatesse kategooriatesse. Igal esemel on Humana kaupluses vaid üks võimalus uus omanik leida. Uuesti samasse või teise poodi ta enam ei jõua.

12) Kui palju kasutatud riideid sisse ostetakse?
Humana Sorteerimiskeskus sorteerib aastas keskmiselt 7000 tonni riideid. Nendest osa on kogutud Eestis annetusena (2021. aastal 1850 tonni), ülejäänu ostetakse sisse.

13) Kust riikidest kaup pärit on?
Enamasti impordime kaupa sorteerimiseks Soomest ja Poolast, väikse osa ka Leedust. Eestis kogutud riided moodustavad sorteerimismahust aina suurema osa.

14) Kui suur kogus teil müüki läheb?
Tänu suurele tootmismahule suudame maha müüa (ja annetada) praktiliselt kogu toodangu. Kandmiseks sobivad esemed jõuavad Humana kauplustesse, annetusena partnerorganisatsioonidele ja eksporti. Kandmiskõlbmatud asjad suuname ümbertöötlusse. Ka paber- ja plastpakendid sorteerime eraldi ja suuname ümbertöötlusse. Vaid 5% on prügi, mille peame suunama prügilasse, kõik muu suuname uuele eluringile.

15) Miks ostetud riideid vahetada ei saa?
Teise ringi riietel ei ole enam tootjapoolset garantiid. Kuna kõik esemed on unikaalsed, ei ole võimalik kindlaks teha, kas tagastatav ese on sama, mis müüdi.

16) Kas Humana võtab inimestelt riideid müüki?
Humana tegeleb ainult annetatud riietega, komisjonimüüki organisatsiooni sise-eeskirjad ei luba.

17) Kes määrab kauplustes hinnad ja kuidas nad kauplustes nii sarnased on?
Kaupluste juhatajad hindavad kaupu ühtse hindamisjuhendi alusel. Kui mõne eseme hind tundub müügitsükli alguses liiga kallis, teeb lõppotsuse klient ning kui ese oli üle hinnatud, siis jääb ta müügile kuni tsükli lõpuni, kui kõik asjad maksavad vaid 50 senti. Või jääb üldse müümata.