Seekord on au tutvustada tõelist Humana inimest Merilit, kes lisaks sellele, et teeb garderoobivalikud tihti just Humanast, on ka Humana sotsiaalmeediavõlur.
Mina olen Merili – fotograaf, graafiline disainer ja Quul Studio asutaja. Üks osa minu tööst on Humana sotsiaalmeedia haldamine, mis tähendab, et olen viimased neli aastat pildistanud ja kureerinud Humana Vintage kanalite sisu.
Vintage ei ole minu jaoks lihtsalt töö – see on eluviis. Mulle meeldivad asjad, millel on lugu, ja olen suur taaskasutuse austaja nii moes kui ka muus elus. Tegelikult on umbes 70% minu garderoobist pärit just Humana Vintage poodidest.
Millal sai sinust taaskasutuse fänn?
Taaskasutuspoodides hakkasin käima juba noorena, see oli minu ja mu sõbrannade jaoks pigem hobi kui lihtsalt ostlemine. Meie jaoks oli see nagu aardejaht – kõige ägedam tunne oli, kui keegi leidis midagi imelist ja veel eriti hea hinnaga.
Kui ma noorem olin, ei olnud Tartus väga palju teise ringi poode ning second-hand kultuur polnud veel nii populaarne kui praegu. Täpselt ei mäletagi, millal esimest korda Humanasse astusin, aga tean, et Tartu Kompanii Humana on seal tegutsenud juba aastast 2006. Kindlasti olen sealt läbi astunud juba väga ammu.
Kuidas on su second-hand ostlemise harjumused aastatega muutunud?
Kui varem oli eesmärk pigem võimalikult palju ägedaid asju leida, siis nüüd keskendun pigem kvaliteedile. Enam ei osta ma lihtsalt „midagi lahedat“, vaid eelistan naturaalseid materjale ja häid lõikeid.
Mul on tekkinud ka täiesti oma süsteem, kuidas Humanas shopata. Alustan alati jalanõudest, edasi liigun kottide ja aksessuaaride juurde ning seejärel vaatan riided üle. Teatud kategooriad nõuavad rohkem aega ja keskendumist – näiteks pükste ja jakkide leidmine võib vahel olla paras missioon.
Kui midagi mu ostukorvi jõuab, peab see olema midagi, mida ma päriselt kannan ja millega ma end hästi tunnen.
Mida second-hand poest otsida tasub?
Kui otsin riideid, eelistan alati naturaalseid materjale nagu vill, kašmiir, siid, puuvill ja linane. Need kestavad paremini ja näevad ka ajas ilusamad välja. Lisaks tunneb nende kvaliteedi kohe ära – kui võtad kätte ja tunned, et materjal on mõnus ja luksuslik, siis on see juba hea märk.
Samuti tasub tähelepanu pöörata voodritele ja õmblustele – kui midagi on hästi viimistletud ja tugevasti kokku õmmeldud, siis on see tõenäoliselt kvaliteetne ese, mis kestab kaua.
Kuidas sotsiaalmeedia ja vintage mood omavahel kokku käivad?
Sotsiaalmeedias on vintage mood järjest enam esile tõusnud, eriti just Instagramis ja TikTokis. Second-hand on muutunud palju populaarsemaks ning aina rohkem inimesi otsib unikaalseid ja kvaliteetseid esemeid just teise ringi poodidest.
Humana sotsiaalmeedia haldamine on mulle õpetanud, kui oluline on visuaalne lugu – inimesed ei taha lihtsalt näha riideid, vaid saada inspiratsiooni, kuidas neid kanda ja kombineerida. Seepärast keskendun palju moodboardide loomisele ja soovitan ka teistel second-hand ostlejatel seda teha. Kui sul on mingi kindel stiil või ajastu, mis sind inspireerib, siis aitab see ka poes paremaid valikuid teha.
Milliseid moodboarde soovitad second-hand ostlejatel teha?
Moodboardid aitavad väga hästi oma stiili selgemaks teha. Kui soovid vintage poodides edukalt šopata, siis soovitan teha:
- Värvipaleti moodboard – Millised toonid sulle sobivad ja mida sa armastad kanda?
- Ajastupõhine moodboard – Kas sind inspireerib rohkem 70ndate boho, 90ndate minimalism või hoopis 80ndate glämm?
- Stiilimoodboard – Kas sulle meeldivad oversized joped, elegantsed kleidid või sportlik casual? Kui sul on visioon, on poes lihtsam otsustada.
Mida soovitaksid kellelegi, kes alles avastab second-hand ostlemist?
Kõige olulisem on tunda oma stiili. Kui tead, mida otsid, siis on lihtsam vältida impulssoste ja leida esemeid, mis päriselt sinu garderoobi sobivad.
Samuti soovitan olla kannatlik – vintage shopping pole kiirostlemine. Mõnikord võib vaja minna mitu ringi läbi poe, enne kui midagi head leiad.
Ja lõpuks – ära karda eksperimenteerida! Vintage poes võivad vahel just kõige ootamatumad leiud osutuda sinu uueks lemmikuks.





